- AU Blog - https://www.akademia-umyslu.pl/blog-core -

Trening pamięci i koncentracji uwagi. Dobry początek edukacji.

We współczesnej szkole nacisk kładzie się głównie na przekazywanie dzieciom wiedzy. O wiele mniejszą wagę przykłada się do nauki konkretnych umiejętności, takich jak uczenie się, a także kompetencji związanych z koncentracją, czy używaniem własnej pamięci.

Dlaczego trening pamięci i koncentracji uwagi jest tak ważny?

 

Wielu nauczycieli narzeka na problemy z koncentracją wśród swoich uczniów – często nie wykonywanie ćwiczeń, czy słuchanie nauczyciela, ale nawet siedzenie podczas lekcji w ławce staje się problemem trudnym do przezwyciężenia. Mało kto ma jednak świadomość, że tak naprawdę wystarczyłoby poświecić część czasu, który pożytkowany jest na zwracanie uczniom uwagi i utrzymywanie porządku w klasie, na ćwiczenie umiejętności koncentracji i doskonalenie dziecięcej pamięci. Posunięcie takie byłoby korzystne dla wszystkich zaangażowanych stron:

 

nauczycielowi pracowałoby się łatwiej z uczniami, którzy potrafią się koncentrować i szybko zapamiętują informacje;

 

dla uczniów pobyt w szkole byłby łatwiejszy, a ilość materiału konieczna do opanowania w domu byłaby o wiele mniejsza, a prace domowe mniej żmudne i czasochłonne. Dzieci lepiej zarządzające swą pamięcią i bardziej skoncentrowane mogłyby wszystkie związane ze szkołą obowiązki wykonywać szybciej i bardziej samodzielnie.

 

Bonusowe umiejętności – kiedy warto rozpocząć trening?

 

Doskonalenie takich umiejętności, jak: pamięć, koncentracja i uwaga dziecka powinno być zatem zdecydowanym priorytetem w okresie edukacji przedszkolnej oraz w pierwszych klasach szkoły podstawowej. Nauka czytania, czy liczenia są tak naprawdę wtórne względem kompetencji, które umożliwiają dzieciom zrozumienie ich. Różnica jest niebagatelna, a konsekwencje odczuwane będą przez całe życie dziecka. Dlaczego tak się dzieje? Każde dziecko wcześniej, czy później opanuje alfabet i nauczy się składać litery w słowa. Jednak niektóre z dzieci nauczą się czytać szybko i bezproblemowo, inne będą musiały poświęcić na to wiele czasu, energii, a konsekwencja tego może być zniechęcenie do tych czynności od samego początku, czego skutkiem będzie niechęć do czytania utrzymująca się przez resztę życia.

 

Opisane różnice między dziećmi nie muszą wcale wynikać z ich inteligencji, ale w dużej mierze z przygotowania – te, które posiadają kompetencje ułatwiające uczenie się, będą zawsze radziły sobie lepiej, niż te, które ich nie posiadają. Stąd wiosek, że najlepszym sposobem na ułatwienie życia małym uczniom jest staranne przygotowanie ich do uczenia się, zamiast przekazywania im jak największych ilości informacji w jak najmłodszym wieku.

 

Dlaczego zatem mało kto korzysta z możliwości ułatwienia sobie pracy? Powodów jest wiele, ale podstawowymi jest brak wiedzy i przekonania, że takie działania mają rzeczywisty sens, a drugim, niemniej ważnym jest brak podejmowania tego typu zagadnień w podręcznikach i przewodnikach metodycznych, które często organizują prace nauczycieli oraz uczniów podczas lekcji. Kolejnym aspektem tego problemu jest niewielki wybór gotowych materiałów, na których wychowawca mógłby pracować z grupą przedszkolna lub klasą.

 

Gry edukacyjne – skuteczne ćwiczenia i świetna zabawa w jednym

 

Naprzeciw tym potrzebom wychłodzą programy komputerowe przystosowane do użytku zarówno podczas zajęć w przedszkolu, szkole, jak również w domu. Przykładem jest multimedialny pakiet Akademia Umysłu® Junior EDU [1] przeznaczony do prowadzenia zajęć ukierunkowanych na rozwój pamięci oraz koncentracji uwagi w przedszkolu i szkole podstawowej (klasy 1-3).

 

W pakiecie znajduje się całe bogactwo gotowych materiałów: 80 gier edukacyjnych, scenariusze zajęć, prezentacje multimedialne, karty pracy, drukowane dyplomy oraz tablice motywacyjne z naklejkami.

 

Dzieci bawiąc się ćwiczą pamięć, spostrzegawczość i koncentrację uwagi oraz poszerzają wiedzę z zakresu przyrody, matematyki, geografii! Zróżnicowanie poziomu trudności poszczególnych ćwiczeń umożliwia dostosowanie ich do możliwości każdego dziecka.

 

Jednak to nie wszystkie atuty tego zestawu – teraz Akademia Umysłu® JUNIOR EDU została wzbogacona o dodatek anglojęzyczny. Pakiet ten jednak nie staje się automatycznie kursem językowym, ale daje dziecku możliwość obycia się z językiem i zapoznania się z szerokim zakresem słownictwa, i to w radosnej atmosferze zawartych tu emocjonujących gier.

 

Dzięki dodatkowi językowemu zestaw Akademia Umysłu® JUNIOR EDU uzyskuje nową wartość. Teraz oprócz swoich podstawowych zadań, czyli rozwój pamięci i koncentracji uwagi, umożliwia też naturalne poznawanie języka angielskiego. Pozwala dzieciom obcować ze znanymi treściami na nowych zasadach, z niewielkim i bardzo płynnym podnoszeniem poprzeczki. Dzieci mogą słuchać po angielsku poleceń i nazewnictwa, które poznały wcześniej w polskiej wersji. Mogą też słuchać angielskich pochwał i okrzyków po każdym zwycięstwie lub porażce, a także poznawać słówka i zwroty wykonując ćwiczenia w języku angielskim.

W przypadku, gdyby cokolwiek było niezrozumiałe – wystarczy kliknąć na ikonkę słownika w menu, gdzie można odnaleźć tłumaczenie użytych w danym ćwiczeniu słów i zwrotów. Zarówno w formie tekstów pisanych, jak i czytane przez lektora.

 

Nowe technologie w służbie edukacji

 

Multimedialne gry edukacyjne są tylko jednym z wielu sposobów na ćwiczenie pamięci i koncentracji, jednak ich dużą zaletą jest możliwość wykorzystania komputera. W sytuacji, gdy nowe technologie są jednym z ważniejszych przyczyn kłopotów z koncentracją, wykorzystanie ich do rozwiania tej kompetencji może być bardzo dobrym rozwiązaniem, gdyż nieodmiennie przyciągają one dziecięcą uwagę i budzą w nich zaangażowanie. Dzięki nim można wykorzystać dziecięca miłość do komputerów w sposób, który przyczyni się do ich rozwoju i ułatwi im szkolne funkcjonowanie.

Natalia i Krzysztof Minge – psychologowie zajmujący się wspieraniem rozwoju dzieci, autorzy wielu książek oraz współautorzy pakietu Akademia Umysłu® Junior EDU