Jak osiągnąć cel stosując metodę małych kroczków – na przykładzie wykorzystania gier edukacyjnych w przedszkolu i szkole

Gry edukacyjne pomogą zmotywować dzieci do nauki

Niemal każdy czuje się dobrze, gdy w życiu zawodowym lub w szkole zna cel, do którego dąży. Najlepiej, by cel ten był jasny, niezbyt daleki, a przy tym motywujący do pracy.

 

Warto zawsze większy cel podzielić na kilka mniejszych, będących jego częściami składowymi. Sprawia to, że na horyzoncie zawsze jawi się to, co duże i bardziej pożądane, natomiast cel mniejszy jest niemal w zasięgu ręki. Siła jego przyciągania tkwi właśnie w poczuciu, iż wydaje się on odległy zaledwie o niewielki krok, a zdobycie go nie wiąże się z dużym wysiłkiem.

 

Wiele spośród gier komputerowych, stworzonych wyłącznie z myślą o rozrywce, skonstruowanych jest właśnie tak, by prowadzić gracza od jednego, do drugiego celu, który osiągnąć można w niezbyt długim czasie. W tym właśnie tkwi siła gier i to między innymi jest przyczyną tego, że tak trudno powiedzieć sobie stop i po prostu wyłączyć komputer. Zasada ta jednak rzadko wykorzystywana jest w edukacji, czy treningach – czy to związanych ze zwiększaniem możliwości fizycznych, czy intelektualnych. Dzieci skłaniane są do działania, którego celu często w ogóle nie widzą.

 

Motywowane wewnętrznie dążenie do celu zawiera w sobie jedynie pozytywne emocje, a cechą określającą motywację wewnętrzną jest ciekawość. Natomiast każda frustracja, która staje na drodze do jego realizacji, nie prowadzi do obniżenia przez dziecko samooceny, lecz raczej mobilizuje do bardziej wytężonej pracy. Jest to odwrotność współzawodnictwa, które generuje zawsze wygranych i przegranych. Takie porównania działają demobilizująco i niszczą motywację do działania.

 

Do wytężonej pracy nad sobą skłaniają zatem nie te programy, w których dzieci mają pokonać kogoś innego, lecz gry, w których aby osiągnąć cel muszą pokonać wyłącznie siebie samego i własną słabość. Przy czym cel nie musi stanowić wartościowej nagrody, a raczej symboliczną – może to być gwiazdka lub medal.

 

Podobny – pozytywny system motywacyjny został z powodzeniem zastosowany w grach rozwijających pamięć i koncentrację Akademia Umysłu® Junior EDU (POL-ANG). Dzieci mają możliwość korzystania z dobrze skonstruowanego systemu motywującego, który zachęca do działania, nie niszcząc jednocześnie przyjemności z samej zabawy.

 

Cele podzielone zostały na mniejsze fragmenty, które nietrudno osiągnąć, o ile tylko zainwestuje się pewną ilość uwagi. Po osiągnięciu każdego poziomu dziecko otrzymuje gwiazdkę, która jest nie tyle nagrodą, ile wskaźnikiem, na jakim etapie realizacji zadania dziecko się znajduje. Gwiazdki wyznaczają drogę do celu – wirtualnego pucharu, którego zdobyciu towarzyszy odblokowanie kolejnego fragmentu ciekawej historyjki z przygodami zwierzątka – patrona programu. Kilka zdobytych pucharów pozwala otrzymać wirtualny medal – znak, że osiągnęło się duży cel i jest się mistrzem, kimś kto potrafi zwyciężać z samym sobą.

 

Akademia Umysłu® Junior EDU (POL-ANG)  stanowi także doskonałe wsparcie i źródło inspiracji dla twórczych nauczycieli, którzy chcą wykorzystywać w swej pracy nowe technologie. W pakiecie znajdą całe bogactwo gotowych materiałów: 80 multimedialnych gier edukacyjnych, scenariusze zajęć, prezentacje multimedialne, karty pracy, drukowane dyplomy oraz tablice motywacyjne z naklejkami.

 

Ponadto programy serii Akademia Umysłu JUNIOR (POL-ANG) zostały wzbogacone o moduł językowy pozwalający na zmianę języka w dowolnej chwili. Poprzez mądrą zabawę w 2 językach dziecko osłuchuje się z angielskim od najmłodszych lat. Dzięki temu, że w angielskiej wersji językowej znajdują się teksty znane już dzieciom w języku polskim, ma ono możliwość szybko i łatwo nauczyć się ich znaczenia w innym języku. Taka sytuacja nie powoduje lęku u dziecka. Nie czuje się ono oceniane, zwłaszcza, że przy grach język opanowywany jest niejako przy okazji i dlatego w żaden sposób dziecka nie obciąża.

 

Programy z tej serii pomagają dzieciom w wieku wczesnoszkolnym w rozwijaniu i umacnianiu ich motywacji wewnętrznej. Umożliwiają także podjęcie decyzji dotyczącej sposobu dojścia do rozwiązania, dzięki czemu uczą kreatywności oraz świeżego podejścia do każdego zadania.

 

Poznaj relacje nauczycieli, którzy w swojej pracy wykorzystują pakiet Akademia Umysłu JUNIOR EDU (POL-ANG):

RELACJE Z ZAJĘĆ>

 

Autorzy: Natalia i Krzysztof Minge – psychologowie zajmujący się wspieraniem rozwoju dzieci, autorzy wielu książek oraz współautorzy pakietu Akademia Umysłu® Junior EDU

PODZIEL SIĘ

Udostępnij: Wydrukuj wpis

ILOŚĆ KOMENTARZY (0)

 Pozostało znaków