Zabawa jest dla każdego człowieka czynnością absolutnie podstawową. To w zabawie zdobywamy podstawowe umiejętności, w jej trakcie uczymy się interakcji z innymi, dzięki niej także poznajemy samych siebie – swoje możliwości i ograniczenia. Jest ona niezwykle ważna także do tego, by umiejętności takie, jak koncentracja czy zapamiętywanie, mogły się rozwijać.
Zabawa to jedyna czynność, w którą dziecko jest się w stanie w pełni zaangażować. To, co robi, staje się dla niego całym światem. Dziecko nie myśli o tym, że się bawi, nie zastanawia się, ile czasu już minęło, ile jeszcze przed nim. Po prostu włącza w sobie inny tryb funkcjonowania – taki, w którym rzeczywistość ulega całkowitej zmianie i dziecko zanurza się w tej nowej, własnej rzeczywistości. By było to możliwe, konieczne jest skupienie pozwalające na utrzymanie tego nowego własnego świata w całości i przyłączanie do niego nowych miejsc, przedmiotów i ludzi. Dzięki temu zabawa wciąż ma sens.
Ta potrzeba koncentracji sprawia, że dziecko niejako zmuszane jest ją wciąż ćwiczyć i doskonalić – to właśnie dzięki temu dziecko, które potrafiło bawić się jedną zabawką przez pięć minut, po jakimś czasie bawi się inną przez pół godziny, a po kilku latach potrafi zatopić się w zabawie na długie godziny i wracać do tego samego świata tygodniami.
Tych doświadczeń nie zapewnią zajęcia dodatkowe czy korepetycje organizujące dziecku czas. Nic, co jest robione pod czyjąś kontrolą, nigdy nie stanowi źródła tak silnej motywacji i tak istotnych impulsów do rozwoju, jak to, co dziecko robi z własnej woli, to, co chce robić wtedy, gdy wszystkim wokoło wydaje się, że marnuje cenny czas. Zabawa jest bowiem czynnością podstawową dla dziecka nie dlatego, że jeszcze nie poznało wartości nauki czy pracy. Jest dla niego istotna, ponieważ to zarówno sposób, jak i motor rozwoju.
Dlatego to nie zabawa powinna być dodatkiem do nauki,
ale nauka jedynie uzupełnieniem,
a najlepiej jednym z elementów zabawy.
Natalia i Krzysztof Minge – psycholodzy specjalizujący się we wspomaganiu rozwoju intelektualnego najmłodszych dzieci, autorzy wielu publikacji dotyczących rozwoju i wychowania dzieci oraz efektywnej nauki.
Zamieszczony fragment pochodzi z poradnika „Na pomoc! Dziecko się nudzi” przeznaczonego dla rodziców i opiekunów dzieci w wieku 4 – 9 lat, poszukujących ciekawych, a zarazem rozwojowych gier i zabaw, które mogą realizować wspólnie z dziećmi. Zabaw, których głównym celem jest rozwijanie u dzieci takich cech umysłu, jak: pamięć, koncentracja, spostrzegawczość, umiejętności matematyczne.
W poradniku znajdziesz: ponad 100 propozycji zabaw, blisko 60 gier edukacyjnych – na płycie DVD dołączonej do poradnika, porady, jak wspomagać rozwój intelektualny dziecka.
Poradnik można kupić zarówno w dobrych księgarniach, jak i na stronie:
ILOŚĆ KOMENTARZY (0)