Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /usr/home/bisformat/domains/akademia-umyslu.pl/public_html/blog-core/wp-includes/pomo/plural-forms.php on line 210 Ciało to nie wszystko, zadbaj także o swój mózg! | AU Blog

Ciało to nie wszystko, zadbaj także o swój mózg!

Prowadź zdrowy tryb życia, zadbaj o ciało i mózg

Wraz z wiekiem starzeje się nie tylko ciało, ale i mózg. Mózg jest organem, którego czas nie oszczędza i wyraźnie odbija na nim swoje piętno. Dobra wiadomość jest taka, że naturalny proces starzenia się mózgu nie musi iść w parze z osłabieniem funkcji umysłowych. Pod warunkiem, że odpowiednio o ten umysł zadbamy.

 

Jak starzeje się mózg?

 

Jako jeden z elementów naszego organizmu, mózg z wiekiem się zmienia. Podobno każde 10 lat to o 2% mniejsza objętość i masa mózgu. Do tego dochodzą jeszcze słabnące przepływy krwi w mózgu, powiększenie bruzd i komór i rozrzedzenie siatki synaps. Te naturalne, fizjologiczne procesy mają wpływ na funkcjonowanie umysłu, dlatego z wiekiem coraz gorzej u nas z pamięcią i koncentracją.

Niedawno głośno było o pewnym badaniu, w którym udowodniono, że osłabienie funkcji poznawczych widoczne jest już po 24. roku życia. Naukowcy z Kanady poddali badaniu ponad 3000 osób w wieku 16-44 lata, których zadaniem było granie w strategiczną grę wideo. U osób po 24. roku życia odnotowano wyraźny spadek umiejętności poznawczych i ruchowych w tym osłabienie szybkości reakcji.

 

Czy można powstrzymać starzenie się mózgu?

 

Choć nie mamy wpływu na starzenie się i nie da się zatrzymać tego procesu, możemy go spowolnić. Przecież to właśnie robimy ze swoim ciałem, gdy dzięki aktywnemu trybowi życia i właściwej diecie, dłużej cieszymy się dobrą formą i zdrowiem. Mimo wieku. W przypadku mózgu – mimo jego fizjologicznych zmian powstałych na skutek upływu czasu, też możemy sprawić, że jego funkcje nie zostaną osłabione.

 

Zadbaj o swój mózg już teraz!

 

Najważniejsze to wiedzieć, że każdy czas jest dobry, by zadbać o swój umysł. Nawet, jeśli widzimy już pierwsze kłopoty z pamięcią, narzekamy na spóźniony refleks czy trudność z koncentracją. Wszystkie te zmiany możemy cofnąć i mieć znowu „świeży umysł” – jak za dawnych lat. Co nam w tym pomoże?

 

• Dieta dla mózgu

 

Jeśli myślisz, że mózg karmi się jedynie nauką, jesteś w błędzie. Ten organ, jak każdy inny, potrzebuje właściwych substancji odżywczych, by móc normalnie funkcjonować. Energię do pracy mózg czerpie m. in. z pożywienia. Co mu najbardziej „smakuje”? Przede wszystkim węglowodany, proteiny, tłuszcze, żelazo, witaminy z grupy B oraz A, C, E. Jeśli jednak mówimy o tłuszczach – musimy wyeliminować z nich tłuszcze trans (chipsy, frytki, margaryna, zupki w proszku). W przypadku węglowodanów – najlepiej jeść te złożone, bogate w błonnik czyli pieczywo pełnoziarniste, kasze czy warzywa strączkowe. Mózg bardzo ceni kwasy omega-3, dlatego dobrze jest jeść ryby. Umysł pobudzają też orzechy, jajka czy owoce morza.

 

• Trening dla mózgu

 

Zgodnie z powiedzeniem „trening czyni mistrza”, ćwiczenia pobudzające umysł do pracy pozwalają rozwijać umiejętności umysłowe do poziomu mistrzowskiego. Trening dla mózgu powinien być przede wszystkim dostosowany do wieku i możliwości a z czasem zwiększać swój poziom trudności. Taka stopniowa nauka jest najbardziej efektywna i przynosi zauważalne efekty. Co można robić w ramach treningu umysłowego? Czytać, liczyć, rozwiązywać zagadki, wykonywać ćwiczenia na refleks, koncentrację i pamięć. Wskazana jest duża ilość rozrywki umysłowej, która łączy w sobie trening z przyjemnością, co przynosi najlepsze rezultaty. Akademia Umysłu oferuje 3 BEZPŁATNE PORADNIKI, dzięki którym odkryjesz na czym polega skuteczny trening pamięci i koncentracji – dowiedz się więcej >

 

• Odpowiedni tryb życia

 

O mózg warto dbać, jak o każdy inny organ w naszym ciele. Najlepsze co można dla niego zrobić, to prowadzić zdrowy tryb życia. Np. zwiększyć swoją aktywność fizyczną, która dotlenia organizm i poprawia jego funkcjonowanie. Efektywną pracę zapewni umysłowi odpowiednia dawka snu. Wypoczęty umysł potrafi więcej i lepiej. Wrogiem mózgu są zaś używki, które tylko powierzchownie poprawiają jego funkcjonowanie. Np. kawa, która rzeczywiście jest swoistym zastrzykiem energii, jednocześnie wyrządza mózgowi krzywdę. Wypłukuje z organizmu magnez odpowiedzialny m.in. za dobrą pamięć i utrudnia przyswajanie żelaza – bardzo ważnego dla mózgu pierwiastka.

 

W zdrowym ciele, zdrowy…mózg

 

Trzeba pamiętać, że ciało i umysł lubią iść razem w parze. O wiele lepiej funkcjonują, jeśli dba się o nie równie mocno. Poza tym, są dla siebie dużym wsparciem, bo między nim istnieje ogromna zależność. Warto więc pamiętać, by dbać o nie równie mocno.

 

W czasach, gdy istnieje kult szczupłego i wysportowanego ciała życzymy sobie, by poza modą na bieganie czy jazdę na rowerze ponadczasowym trendem stały się treningi umysłu. W końcu umysł też może być sexy!

 

Akademia Umysłu ma dla Ciebie kilkadziesiąt ciekawych ćwiczeń, dzięki którym utrzymasz mózg w dobrej formie. Przeznacz choć 15 minut dziennie na trening mózgu a on na pewno się odwdzięczy – systematycznie stymulowany będzie Ci służył najlepiej jak potrafi.
Poznaj programy Akademii Umysłu >

 

PODZIEL SIĘ

Udostępnij: Wydrukuj wpis

ILOŚĆ KOMENTARZY (0)

 Pozostało znaków