Dziecko – sztuka zapamiętywania i koncentracji

Rodzicu zastanawiasz się jakie czynniki utrudniają dzieciom skupianie się? W jakich warunkach dziecko może się uczyć i rozwijać koncentrację? Co działa pozytywnie na możliwości pamięciowe?

 

Z jednej strony koncentracja jest czymś, czego można się nauczyć, czymś, co wymaga treningu. Z drugiej jednak strony podstawowe umiejętności w zakresie skupiania się posiada każdy.

 

Dzieci, ze względu na młodość lub swoistą niedojrzałość układu nerwowego, bardzo łatwo się uczą, choć zarazem są o wiele bardziej podatne na wszelkie czynniki zaburzające koncentrację. Niezwykle ważne okazuje się zatem, by umożliwić im działanie w warunkach, które będą wspierać ich wrodzone predyspozycje i umożliwią ich rozwój.

 

Pierwszy czynnik destrukcyjnie wpływający na możliwość skupienia się to włączony telewizor. Nie ma większego znaczenia, czy dziecko ogląda telewizję, czy się tylko bawi przed odbiornikiem, pozornie nie zwracając nań uwagi. Pierwsza z czynności aktywnie przebudowuje dziecięcy mózg. Sceny w filmach, a zwłaszcza w kreskówkach bądź reklamach, są bardzo krótkie.

 

Bombardują one dziecko zmieniającymi się kolorami i szybką akcją. Mózg dziecka powoli przyzwyczaja się do tak silnej stymulacji i zaczyna jej oczekiwać.

 

Efektem tego stają się:

 

po pierwsze – uzależnienie,

 

po drugie – brak możliwości skoncentrowania się w sytuacji, gdy bodźce docierające do mózgu dziecka nie są tak intensywne i nie zmieniają się tak szybko.

 

Sprawia to, że później lekcja, a nawet samodzielna zabawa to za mało, by zaspokoić potrzebę stymulacji. Wszystko, co nie angażuje całkowicie, co nie dostarcza nieustannie zmieniających się silnych podniet – wydaje się dziecku nudne i niewarte uwagi.

 

Inny, choć nie mniej destruktywny efekt wywiera zabawa w pokoju, w którym włączony jest telewizor pozornie nieprzyciągający uwagi. Dziecko rzeczywiście nie koncentruje się na tym, co widzi na ekranie, jednak dźwięki i migające obrazy nie pozwalają mu również skupić się na zabawie. Konsekwencją tego jest niemożność pełnego się w nią zaangażowania. Historia, którą w danym momencie odgrywa dziecko, rwie się, traci sens, gdyż jego uwaga zostaje na krótką sekundę oderwana i zwrócona ku telewizorowi.

 

W konsekwencji dziecko:

 

– nie rozwija umiejętności skupiania się,

 

– nie wzbogaca swej wyobraźni,

 

– a także nie czerpie pełnej przyjemności z zabawy.

 

W dłuższej perspektywie czasowej pokazuje mu to, że nie warto bawić się i samodzielnie organizować czasu, że lepiej usiąść i wpatrywać się w urządzenie, które dostarczy rozrywki niewymagającej żadnego zaangażowania.

 

Innym czynnikiem bardzo negatywnie oddziałującym na pamięć oraz koncentrację jest stres. Napięcie, strach przed porażką, wyśrubowane oczekiwania działają mobilizująco jedynie na bardzo niewielką liczbę dzieci. Żadne dziecko nie czuje się dobrze, działając pod presją, dlatego niezwykle istotne staje się stworzenie mu możliwie wspierającego i przyjaznego środowiska, dobrej atmosfery, w której poczuje się ono bezpieczne i będzie nie tylko mogło, ale też chciało dać z siebie wszystko.

 

Tym, co doskonale wspiera zarówno koncentrowanie się na jakimś temacie, jak również zapamiętywanie związanych z nim informacji, jest osobiste zaangażowanie. Każdy człowiek, nie tylko dziecko, szybko się uczy wtedy, gdy coś go interesuje, a jeszcze bardziej, gdy to coś wymaga od niego działania.

 

Innym ogromnie pomagającym czynnikiem jest śmiech i pozytywne emocje. To, co dla dziecka dziwne, śmieszne, zabawne – od razu przestaje być nudne, przestaje być obowiązkiem. Dzieci chętnie się uczą, jeżeli dobrze się przy tym bawią. Wszelkie zabawne skojarzenia, rymy, wierszyki czy karykatury wciągają je, przykuwają ich uwagę i nie pozwalają o sobie zapomnieć.

 

 

poradnik_na_pomoc_dziecko_sie_nudzi_plyta_dvd_web_bez-tła

Zaprezentowane porady pochodzą z książki: „Na pomoc! Dziecko się nudzi. Jak przez kreatywne gry rozwijać zdolności i twórcze myślenie u dzieci. Gotowa ściąga zabaw.” Jest ona przeznaczona przede wszystkim dla rodziców i opiekunów dzieci w wieku 4 – 9 lat, którzy poszukują ciekawych a zarazem rozwojowych gier i zabaw, które mogą realizować wspólnie ze swoimi dziećmi. Jej głównym celem jest rozwijanie u dzieci takich cech umysłu, jak: pamięć, koncentracja, spostrzegawczość, umiejętności matematyczne. Do poradnika załączona została płyta DVD z komputerowymi grami edukacyjnymi z serii Akademia Umysłu® JUNIOR, dowiedź się więcej>>

 

Autorami książki są Natalia i Krzysztof Minge – psychologowie dziecięcy zajmujący się wspieraniem rozwoju dzieci, a także podpowiadaniem rodzicom, jak pomóc dzieciom w radzeniu sobie z emocjami i otaczającym światem. Autorzy sześciu książek, a także licznych artykułów w prasie i na portalach internetowych.

Prowadzą poradnię psychologiczną „Hipokampus”, w której zajmują się diagnozowaniem problemów rozwojowych i wspomaganiem rozwoju intelektualnego dzieci od pierwszych dni życia. Pokazują, jak wykorzystać potencjał ludzkiego umysłu, by lepiej i łatwiej przyswajać wiedzę.

PODZIEL SIĘ

Udostępnij: Wydrukuj wpis

ILOŚĆ KOMENTARZY (0)

 Pozostało znaków